Tyto webové stránky používají k poskytování a optimalizaci služeb soubory cookies. Použitím webu souhlasíte s použitím cookies. Více informací   
Bebivita - Jak úspěšně uspat děťátko

Není lepšího pohledu než na spící dítě. Jak úspěšně uspat děťátko


Pohled na spící miminko patří k těm nejhezčím a někdy bohužel také k velmi vzácným chvílím. Mnoho rodičů propadá zoufalství, když jejich dítko málo spí nebo se jen velmi těžko nechává ke spánku přesvědčit. Jak uspat děťátko? Jak dosáhnout toho, aby spalo klidně a pokud možno déle než jen pár desítek minut? Jak vyzrát na trvalý odpor k ukládání ke spánku?

Málo nebo moc unavené

Potřeba spánku je u dětí poměrně individuální, přece jen však existují určité spánkové vzorce. Zatímco novorozenec prospí 16 – 20 hodin denně, tak půlroční dítě věnuje spánku už jen 11 hodin ve dvou denních fázích. Spánek je samozřejmě mimořádně důležitý pro zdravý vývoj a dobrou kondici miminka. Často však bývá zdrojem velkých starostí. Děťátko ne a ne zabrat a vy už si nevíte rady. Obecně se udávají tři důvody, proč nemůže dítě usnout: je málo unavené, je moc unavené, tzv. přetažené nebo jej něco bolí.

Někdy to chce více hluku

První situaci poznáte celkem snadno. Dítko na vás zírá doširoka otevřenýma očima, chce si hrát, má chuť lumpačit a tak podobně. Tady je rada celkem jednoduchá. Pokuste se dítě trochu více unavit, hrajte si s ním, povídejte si a počkejte, až začne jevit známky větší únavy. Druhá situace je poněkud zapeklitější. S přetaženým nevrlým, plačtivým dítětem toho moc nesvedete, nezbývá než vydržet. V posledním případě je třeba přijít na příčinu bolesti a pokusit se ji odstranit nebo alespoň tlumit. Často při špatném usínání paradoxně pomáhá trocha hluku. Novorozenci totiž mají rádi jednotvárné, monotónní zvuky, které na ně působí uklidňujícím a uspávacím dojmem. Výzkumy potvrdily, že monotónní šumění nebo vzdálené hučení vysavače, fénu či digestoře poměrně věrně simuluje zvuky, které děti slýchaly v děloze. Je to pro ně připomínka tlukotu srdce nebo proudění krve v žilách.

Nepodceňujte spánkové rituály

Maximální důležitost mají spánkové rituály. Odborníci jim přikládají velký význam a zkušenosti mnoha rodičů to potvrzují. Pokuste se nastavit určitý usínací režim. Ten by neměl trvat déle než 30 minut a může zahrnovat koupání, pomazlení, pohádku nebo písničku na dobrou noc. Snažte se dodržovat stejný čas, stejné místo a stejný postup. Dítě se pak cítí klidné a lépe reaguje na to, co důvěrně zná. Pokud se doba ukládání ke spánku o víkendu a ve všední dny liší o více než jednu hodinu, narušuje to zavedený režim. Pro dosažení co nejlepších výsledků je ideální víceméně jednotný harmonogram v průběhu celého týdne. Když budete zásadoví, může se proces usínání výrazně zkrátit. Musíte si ale uvědomit, že pro dítě znamená spánek odloučení - od rodičů, sourozenců, od hraček, od vzrušujících událostí  a všeho dění v domácnosti. A toho se prostě žádné dítě nechce vzdát jen tak.