Tyto webové stránky používají k poskytování a optimalizaci služeb soubory cookies. Použitím webu souhlasíte s použitím cookies. Více informací   
Bebivita - Vitamíny a minerály ve výživě dětí

Dopřejte dětem pestrou a kvalitní stravu. Vitamíny a minerály ve výživě dětí


Výživa dítěte není jenom o tom, aby děťátko nemělo hlad. Stravou se snažíme zajistit také vyvážený a dostatečný přísun důležitých živin, které podporují zdravý vývoj jednotlivých orgánů a celého organismu. Kvalitní strava dětí by měla obsahovat dostatečné množství vitamínů, minerálních látek a stopových prvků. 

Jaké vitamíny a minerály jsou pro děti důležité a proč?

Pojďte se společně s námi podívat na přehlídku významných látek a zjistit, k čemu jsou v těle našich dětí prospěšné. Z minerálních látek a stopových prvků se největší důležitost přikládá vápníku, fosforu, železu, zinku, jódu, fluoru. Nezbytné jsou pak některé vitamíny skupiny B, vitamín C (vitamíny rozpustné ve vodě) a vitamíny rozpustné v tucích A, D, E, K.

Architekti a ochránci

Nedostatek železa způsobuje chudokrevnost, nižší rezistenci k infekcím, poruchu poznávacích funkcí. Největšími zdroji železa jsou maso, žloutky, zelenina a ovoce. Zinek má antioxidační účinky a je nezbytný pro správnou funkci imunitního systému. Hlavními zásobárnami zinku jsou maso, obilné klíčky, kvasnice, vejce, mléko, obiloviny, luštěniny. Typickými projevy nedostatku zinku jsou růstová retardace, porucha imunity, únava, ztráta chuti k jídlu, zhoršené hojení ran a anémie.

Skutečným architektem kostí a zubů je vápník. Nejvýznamnějším zdrojem jsou mléko a mléčné výrobky, ale najdete ho také v ořeších a semínkách nebo v zelenině (kapusta, špenát, brokolice) a fazolích. V dokonalé rovnováze s vápníkem úřaduje v organismu fosfor a má i podobné zdroje. Pomáhá v růstu a tvorbě kostí a společně s vápníkem vstupuje snad do všech biochemických reakcí. Jód je nezbytný k biosyntéze hormonů štítné žlázy, které mimo jiné během raného dětství podporují tělesný růst, v dospělosti ovlivňují celkový metabolismus. Nejpřirozenějším zdrojem jsou mořské ryby.

A co ovlivňují doporučené vitamíny?

Vitamín C je zodpovědný za celkovou obranyschopnost organismu. Vitamín A je důležitý pro růst a metabolismus všech buněk. Zvyšuje odolnost vůči infekcím a posiluje zrak. Vitamín D zasahuje do metabolismu vápníku a fosforu, a tím zvyšuje pevnost kostí a zubů. Vitamín E je důležitým antioxidantem a vitamín K odvede svoji práci pro normální funkci srážecích faktorů krve.  Vitamíny řady B mají mnoho důležitých funkcí. Postarají se o zdravou kůži, vývoj nervové soustavy, fungování sliznic i svalstva, patří k důležitým antioxidantům a zajišťují bezproblémový chod metabolismu.